Archief Inhoudsopgave

OSB nieuws

Nieuwe arbeidsmarktcampagne van start

“Het geeft een kick als je aan de gevel hangt”

Begin juli lanceerde OSB de arbeidsmarktcampagne ‘Je komt er in de schoonmaak’, die is gericht op jongeren. De campagne ondersteunt ondernemers in de branche in hun activiteiten om de vele openstaande vacatures te vervullen. Een aantal jonge en enthousiaste schoonmakers en glazenwassers zijn de boegbeelden van de campagne. Fiona Roberto (35) en Joey Mejan (20) zijn twee van hen.

Lees meer

Sinds 2013 werkt Fiona Roberto in de schoonmaak. Na een aantal jaar op Curaçao gewoond te hebben, keerde ze terug naar Nederland. “Ik had het gevoel dat ik meer kon bereiken in Nederland”, vertelt ze. “Op Curaçao zijn er toch minder mogelijkheden om iets op te bouwen.” Ze begon als schoonmaker bij Hotel Okura in Amsterdam, maar had al snel de ambitie om verder te komen. “Ik ben toen bij GOM gaan werken. Dat bleek een fijne werkgever te zijn. Ik kreeg alle mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen.” Fiona groeide door naar de functie van meewerkend voor­vrouw. “Ik was de contactpersoon tussen GOM, de klant en het personeel. Zo moest ik bestellingen doen, vakanties regelen en klachten oplossen. Erg leuk allemaal.”

Hoogste kantoorgebouw

Voor de 20-jarige Joey Mejan is dit zijn eerste baan na het behalen van zijn havo-diploma. “Ik wilde na school aan het werk. Van vrienden hoorde ik veel over de glazenwassersbranche.

Dat leek me wel wat. Toevallig kende een kennis van mijn ouders het bedrijf Rietbroek. Zo ben ik er dus ingerold.” En daar heeft hij totaal geen spijt van gehad. “Wij doen vooral de glasbewassing voor grote bedrijven en kantoorgebouwen”, vertelt hij enthousiast. “Een van de gebouwen waar ik werk, is de Maastoren in Rotterdam. Met 170 meter is dat het hoogste kantoorgebouw van Nederland. Het geeft echt een kick als je daar dan tegen de gevel hangt.”

Wel vindt hij dat het werk van schoonmakers en glazenwassers maatschappelijk meer gewaardeerd mag worden. “Wij doen belangrijk werk, want zonder ons zouden al die gebouwen verloederen.”

Fiona sluit zich daarbij aan. “Als de hotelkamers vies zijn, komen er geen gasten. Dus hebben wij eigenlijk één van de belangrijkste functies die er zijn. Zonder ons kunnen mensen hun werk niet goed doen en kunnen bedrijven geen geld verdienen.”

Ik wil jongeren enthousiast maken voor de schoonmaak

Doorgestroomd

Zowel Joey als Fiona hebben bewust gekozen om aan de nieuwe OSB-campagne mee te doen. Fiona: “Ik wil andere jongeren enthousiast maken voor de schoonmaak. Het schoonmaken geeft mij veel voldoening. Want als alles weer schoon is, maakt dat mensen vrolijk.” Zelf is Fiona inmiddels doorgestroomd naar een andere baan. Ze is momen­teel supervisor housekeeping bij het Radisson Blu Hotel. “Er zijn veel mogelijkheden om door te groeien. Zelf heb ik via GOM een opleiding voor leidinggevende gedaan. Vriendinnen van mij met een hbo-opleiding hebben gewoon een kantoorbaan. Ik heb geen hbo gedaan, maar heb wél een leidinggevende functie.”

Het werk biedt volgens Joey ook veel vrijheid. “De werktijden zijn gunstig. Je begint vroeg maar bent ook vroeg klaar, waardoor je ’s middags nog veel tijd voor jezelf hebt. Verder zit je altijd met meerdere collega’s op een klus, dat zorgt ervoor dat het ook gewoon heel gezellig is. En het betaalt bovendien goed in vergelijking met andere banen. Dus ik zou tegen alle jongeren willen zeggen: denk serieus na over een baan in de schoonmaak- of glazenwassersbranche!”


De arbeidsmarktcampagne ‘Je komt er in de schoonmaak’ werd begin juli door OSB gelanceerd. De campagne is gericht op het werven van praktisch opgeleide jongeren. Echte schoonmakers en glazenwassers staan in de campagne centraal. Deze portretten zijn te zien op de campagnewebsite jekomterindeschoonmaak.nl. Voor leden van OSB zijn extra tools beschikbaar om een eigen wervingscampagne te organiseren. Hanny van den Berg, directeur OSB: “Een baan in de schoonmaak is uitermate geschikt voor praktisch opgeleide jongeren. Het betaalt relatief goed, beter dan bijvoorbeeld in de horeca, thuiszorg of catering. Het is leuk werk, je ziet direct resultaat en je hebt relatieve vrijheid om het werk zelf te organiseren. Bovendien werk je vaak tussen de mensen. Er zijn nu volop mogelijkheden voor nieuwe mensen om het vak in te stromen en er zijn volop doorgroeimogelijkheden. Ik zou zeggen, je komt er in de schoonmaak.”

 

www.jekomterindeschoonmaak.nl


Het werken in de schoonmaak heeft ook Fiona veel gebracht. Maar ze heeft nog wel een droom: het starten van een eigen schoonmaakbedrijf. “Of het zover komt, weet ik nog niet. In ieder geval heb ik van mijn werkgever alle kansen gekregen. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.”

Naar begin