Archief Inhoudsopgave

Feiten & fictie

De stelling:

“Het OSB-Keurmerk beperkt risico’s”

In deze rubriek komt elke keer een stelling aan bod. En stellen we ons de vraag: klopt deze wel? Deze keer luidt de stelling: ‘Het OSB-Keurmerk beperkt risico’s’.

“Daar ben ik het volmondig mee eens”, zegt Dennis Boom, franchisenemer van twee KFC-vestigingen in Bleiswijk en Gouda. “Ik heb bewust gezocht naar een schoonmaakbedrijf dat kan aantonen dat het zich aan de regels houdt. Dat komt voort uit een slechte ervaring met een ander schoonmaakbedrijf. Er lag weliswaar een dikke overeenkomst, maar na twee weken bleek de opdracht te zijn uitbesteed aan een onderaannemer. Dat wil je niet, je wilt gewoon weten met wie je zaken doet.

Over ons huidige schoonmaakbedrijf, Experience Facilitaire Dienstverlening, zijn we erg tevreden. Het OSB-Keurmerk geeft de garantie dat de sociale en fiscale regelgeving wordt nageleefd. Door de ketenaansprakelijkheid kan de fiscus ineens op de stoep staan, als blijkt dat een schoonmaakbedrijf zijn belastingen en premies niet afdraagt.

Dat risico wil ik niet lopen, omdat het de continuïteit van mijn bedrijf in gevaar brengt. Bovendien vind ik dat je op een fatsoenlijke manier met mensen om moet aan. Door het OSB-­Keurmerk weet ik dat de cao wordt toegepast en dat de schoonmakers dus netjes worden betaald, dat er op hun werktijden wordt gelet en dat veiligheidsvoorschriften worden nageleefd. Dat is belangrijk, want bij een ernstig incident legt de Inspectie SZW zonder pardon je bedrijf stil.

Ook de professionaliteit van Experience Facilitaire Dienstverlening bevalt mij zeer. Er ligt een duidelijk schoonmaakplan waarin de wederzijdse verantwoordelijkheden zijn omschreven en er wordt op een normale manier met elkaar overlegd, zonder loze beloftes. Dat is de professionaliteit die ik van een schoonmaakbedrijf verwacht.”

Naar begin