Archief Inhoudsopgave

Aan tafel bij

Karin van Elten, algemeen directeur Glazenwasserij Van Elten

“We willen onderdeel van de samenleving zijn”

Blijven communiceren en investeren in medewerkers, dat is het devies van Karin van Elten, algemeen directeur van Glazenwasserij Van Elten. “We hoeven geen miljoenen te verdienen. Het gaat erom dat we allemaal gelukkig zijn met wat we doen. En sommigen moeten daar een beetje bij geholpen worden.”

Lees meer

Vijftien jaar geleden startte Karin van Elten naast haar vaste baan in de detailhandel met Glazenwasserij Van Elten, een glas- en gevelreinigingsbedrijf voor de zakelijke markt. “Een vreemde stap? Helemaal niet”, lacht Van Elten. “Van kind af aan had ik een hang naar mannenberoepen. Bij de marine of brandweervrouw worden, dat leek me wel wat. Aan het roer staan van een ‘mannenbedrijf’ vind ik daarom
de normaalste zaak van de wereld.”

Grote hoogte

Glazenwasserij Van Elten heeft inmiddels in totaal vijfentwintig man personeel, waarvan twintig op de werkvloer. Alhoewel die werkvloer in het geval van de glazenwasserij zich vaak op grote hoogte bevindt. “Onze mannen gaan geregeld 165 meter de lucht in met een bak. Dat doen we uiteraard volledig uitgerust en zo veilig mogelijk. Maar goede communicatie is misschien nog wel het belangrijkste veiligheidsaspect in dit werk. Je moet van elkaar weten wat er speelt. Ga je met twee voeten van de vloer, dan kan er in principe van alles gebeuren. Vandaar dat we elke twee maanden met de jongens ontbijten. Je spreekt elkaar dan op een andere manier én je kunt je waardering uiten voor het goede werk dat ze leveren.”

Daarnaast staat de deur bij Van Elten altijd open. “Heeft een medewerker problemen? Dan proberen we waar nodig hulp te bieden. Bijvoorbeeld met schuldhulpverlening. Niet iedereen kan goed met geld omgaan en sommigen steken de kop net iets te lang in het zand. Wij gaan dan met de medewerker om tafel zitten om de schuld in kaart te brengen en onderhandelen desgewenst met instanties en deurwaarders. Als werkgever bereik je vaak net iets meer dan als een werknemer zelf belt. Onze filosofie? Alles is bespreekbaar. Dat gevoel van steun is voor de medewerkers vaak een verademing.”

Fysiek uitdagend

Ook duurzame inzetbaarheid krijgt bij de Rotterdamse glazenwasserij vorm door voortdurend met elkaar in gesprek te blijven. “Onze mannen hebben een fysiek uitdagende baan. Vandaar dat het nodig is om goed van elkaar te horen wat iemand wel en niet kan blijven doen. Het merendeel van ons personeel is nog relatief jong. Maar drie jaar geleden hebben we ook iemand aangenomen die toen 53 jaar oud was. Hij vindt het werk prachtig om te doen en alhoewel zijn tempo misschien iets lager ligt, doet hij alles. Prima toch? Als je maar blijft praten over wat je nodig hebt en blijft overleggen met collega’s, dan kan het werk ook op hogere leeftijd veilig en netjes en met zorg voor het lichaam gebeuren.”

Van Elten is dan ook blij over het OSB-Keurmerk te beschikken: het is dé manier om aan te tonen dat je als bedrijf vakkundig en betrouwbaar bent. “Het scheidt het kaf van het koren en laat zien dat je alles op orde hebt. Bovendien brengt het lidmaatschap flink wat voordelen met zich mee. Cursussen, workshops en een cao-helpdesk. Er is zoveel kennis en knowhow bij OSB, dat je nergens meer onkundig in hoeft te zijn.”

Kansen bieden

Al met al is Van Elten een werkgever die mensen graag kansen biedt. “Iedereen moet gelukkig kunnen zijn en het goed hebben. Vandaar dat we ons al jaren inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We werken daarvoor samen met het Werkgevers Servicepunt en De Betrokken Spartaan, de stichting van Sparta Rotterdam die zich inzet voor jongeren. We organiseren regelmatig snuffelstages om jongeren zelfverzekerder op de arbeidsmarkt te maken. En we bieden tevens plek aan Wajongers. We willen dus heel bewust onderdeel van de samenleving zijn.”

Niet voor niets is Glazenwasserij Van Elten gevraagd bij de 99 van Rotterdam, het netwerk dat gezamenlijk bouwt aan een inclusieve arbeidsmarkt. “Het netwerk bestaat voornamelijk uit grote bedrijven. Blijkbaar zijn wij als klein mkb-bedrijf al erg ver in onze activiteiten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar wij vinden dat er gewoon bijhoren.”

Karin van Elten

werkte jarenlang in de Rotterdamse detailhandel, waar ze zich opwerkte van winkelmedewerker tot landelijk manager. Vijftien jaar geleden startte ze, naast haar vaste baan, met Glazenwasserij Van Elten. Al snel bleek dat niet meer te combineren en bouwde ze het bedrijf samen met haar man Hans de Roodt verder uit. Inmiddels telt het bedrijf vijfentwintig medewerkers.


Ook buiten het bedrijf investeert Van Elten in mensen. Zo is ze voorzitter van de Business Breakfastclub van het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. “Het Ronald McDonald Huis kwam indertijd bij ons voor een offerte. Maar de schrijnende verhalen van ouders die daar verblijven gaan je aan het hart. Vandaar dat we hen nu sponsoren via de Business Breakfastclub. Inmiddels halen we daarmee ongeveer tien procent van de begroting van het Ronald McDonald Huis op. Het is toch prachtig als je elkaar op die manier kunt helpen?”

Naar begin