Archief Inhoudsopgave

Innovatie in de branche

Carolien van der Meulen & Rutger Werkhoven (NIVO)

“Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal”

Wie het over innovatie heeft, denkt al snel aan robots of slimme sensoren. Maar schoon­maakbedrijf NIVO laat zien dat innovatieve oplossingen ook een bijdrage kunnen leveren aan een duurzaam personeelsbeleid. “We moeten heel erg zuinig op onze mensen zijn.”

Lees meer

“Ons bedrijf is vooral actief in het noorden van Nederland”, vertelt Carolien van der Meulen, die als manager Inclusie bij NIVO werkt. “Op dit moment hebben we zo’n duizend medewerkers, die actief zijn in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. NIVO bestaat inmiddels 27 jaar en is een echt familiebedrijf. Naast de reguliere schoonmaak zijn we actief in de specialistische reiniging, de asbestsanering en calamiteitendiensten.”

Aandacht is belangrijk

Drie jaar geleden ging Carolien als manager Inclusie aan de slag bij NIVO. “De filosofie van ons bedrijf is dat iedereen die kan werken, een kans moet krijgen om te werken. Juist de schoonmaak is geschikt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vanwege de repeterende werkzaamheden en de structuur die het werk biedt.” De kunst is vooral om mensen uit deze doelgroep aan het werk te houden, benadrukt Van der Meulen. “Dat gaat niet vanzelf. Het zijn mensen die veel aandacht nodig hebben. Als je die aandacht niet geeft, vallen ze makkelijk uit. Vandaar dat wij intensieve jobcoaching aanbieden. Begeleiding is essentieel om ervoor te zorgen dat ze duurzaam aan het werk blijven.” En dat gaat volgens Van der Meulen verder dan begeleiding op de werkvloer. “Je loopt er ook tegenaan dat mensen in de schulden zitten.

Daar moet je dan iets mee, om te zorgen dat het werken loont.” Die ‘mensgerichte aanpak’ is de rode draad binnen het bedrijf, zegt Van der Meulen. “Wij vinden het belangrijk om te investeren in mensen en doen er alles aan om het werken voor hen zo makkelijk mogelijk te maken. Annette van der Meulen, onze directeur, stimuleert ons heel erg om buiten de gebaande paden te denken.”

Innovatie Challenge

En dat levert soms opvallende innovaties op, vertelt KAM- en duurzaamheidscoördinator Rutger Werkhoven. “Eind vorig jaar is NIVO de winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. Op initiatief van de provincie Friesland worden tijdens dit event studenten en bedrijven bij elkaar gebracht om duurzame innovaties te ontwikkelen.” NIVO bedacht samen met student Mark Bunt de app ‘NIVOP’. Werkhoven: “Met deze app hoopt NIVO in de nabije toekomst vraag en aanbod op een eenvoudige manier bij elkaar brengen. Het idee erachter is dat medewerkers op die manier een volwaardige baan voor zichzelf kunnen creëren, zegt Werkhoven. “Een deel van onze medewerkers draait niet voldoende uren en heeft daardoor noodgedwongen meerdere werkgevers. Door middel van deze app geven we medewerkers de mogelijkheid om meer uren te maken. De app is een mooi middel om onze mensen te binden en te behouden.”

Wij willen als bedrijf voortdurend in ontwikkeling zijn en blijven

Waspak

Ook in de asbestsanering introduceerde NIVO een innovatie: Mini-Containment. Werkhoven: “Dat is een saneermethode waarbij een plexiglazen frame over het te saneren object wordt geplaatst. Dat frame heeft ronde uitsparingen, waaraan handschoenen zijn bevestigd. Door middel van een speciale stofzuiger, die met onderdruk werkt, wordt de asbest vervolgens verwijderd. Hierdoor wordt de overlast voor opdrachtgevers geminimaliseerd.” Maar voor de medewerkers is het tevens een grote vooruitgang, zegt hij. “Zij hoeven nu bijvoorbeeld geen pakken en maskers meer te dragen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Daarnaast zijn er Arbo-technische voordelen ten opzichte van de traditionele wijze van asbestsanering. Het draagt dus bij aan een duurzaam personeelsbeleid.” Het zogenaamde ‘waspak’ voor de glazenwassers van NIVO, had precies hetzelfde doel, aldus Werkhoven. “Dat waspak is een soort harnas voor het bovenlichaam, waardoor werken boven je macht een stuk lichter wordt. “Door de grote fysieke belasting ligt het verzuim bij glazenwassers hoger dan bij schoonmakers. Door het waspak hopen we dat onze glazenwassers gezonder en langer kunnen doorwerken.”

Stressjam

“Ook stress is een belangrijke verzuimfactor, zo blijkt uit onze medewerkersonderzoeken”, vervolgt Werkhoven. “Daarom zijn we aan de slag gegaan met een virtual reality game: Stressjam. Tijdens het spelen van deze game, die gestoeld is op wetenschappelijk onderzoek, krijgen medewerkers tools aangereikt om beter met stress om te gaan. We gebruiken het voor mensen die al in het verzuim zitten en zetten de game tevens preventief in. Onze eigen gecertificeerde Stressjam-coaches ondersteunen de medewerkers om hun stresssysteem op een goede manier te gebruiken om zo gezonder, gelukkiger en productiever te zijn.”

“Wij willen als bedrijf voortdurend in ontwikkeling zijn en blijven”, concludeert Van der Meulen. “Vanuit de gedachte: ‘hoe kun je het met z’n allen beter maken?’. Onze mensen verdienen dat gewoon. Zij zijn ons grootste kapitaal. En daar moeten we heel erg zuinig op zijn.”

Naar begin