Archief Inhoudsopgave

Innovatie in de branche

Gerbert Branderhorst, Branderhorst Facilitaire Diensten

Verbreding is een hele goede marketingtool

Hoe kun je als schoonmaakbedrijf je omzet op peil houden in een concurrerende markt? Eigenaar Gerbert Branderhorst koos ervoor om zijn bedrijf te verbreden met andere facilitaire diensten. En met succes. “Die verbreding genereert weer nieuw werk.”

Lees meer

“Ik ben 27 jaar geleden eigenlijk bij toeval de schoonmaak ingerold”, vertelt Gerbert Branderhorst, directeur-eigenaar van Branderhorst Facilitaire Diensten. “Ik wist niet of ik wilde gaan studeren of werken. Mijn schoonvader had een schoonmaakbedrijf en daar kon ik een tijdje meelopen. Dat beviel me uitstekend, vooral de vrijheid was erg prettig.” Na een paar jaar werd hij rayonmanager bij Arco in Enkhuizen. “Dat bedrijf ging vrij snel failliet. Maar ik kon de Hilversumse vestiging van de curator overnemen. Zo had ik ineens mijn eigen bedrijf.”

Communicatie met de klant

Inmiddels heeft hij negentig mensen op de payroll staan. Volgens Branderhorst is ‘service’ de verklaring voor het succes van zijn bedrijf. “Ons uitgangspunt is dat de klant altijd gelijk heeft. Bij een klacht gaan we direct in gesprek en lossen we het probleem snel op. De klant heeft een vast aanspreekpunt, waardoor snel kan worden geschakeld.

Communicatie is ontzettend belangrijk, zeker als er dingen mis gaan. Die handelswijze wordt door onze klanten gewaardeerd.”

Echter, zonder te innoveren was zijn bedrijf nooit zo ver gekomen, meent Branderhorst. “Innovatie staat bij ons hoog op de agenda. Zo is het hele administratieve proces geautomatiseerd. Onze medewerkers loggen in met een QR-code als ze aan een klus beginnen en tekenen digitaal af. Als er een probleem is – bijvoorbeeld een ruimte die niet kan worden schoongemaakt, omdat er nog vergaderd wordt – dan maakt de medewerker daar een foto van. Die foto wordt vervolgens toegevoegd aan het digitale rapport dat de klant ontvangt.” Bovendien worden innovaties in de markt op de voet gevolgd, aldus Branderhorst. “Zo werken wij nu met de SteamPLUS-techniek, waarbij de temperatuur van het water niet honderd, maar honderdvijftig graden is. Daardoor kan de druk worden verlaagd, waardoor vloeren en muren minder beschadigen.”

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn een interessante doelgroep

Verbreden dienstenaanbod

Maar de belangrijkste innovatie is de verbreding van het bedrijf die drie jaar geleden werd doorgevoerd, stelt Branderhorst. “Er kwam steeds meer druk op de omzet. Door de inbesteding bij de overheid gaan grotere bedrijven inschrijven op kleinere klussen. En kleinere bedrijven doen steeds vaker mee aan aanbestedingen. Dat maakte dat wij in 2017 de knop hebben omgezet en ons zijn gaan verbreden.” Naast de reguliere schoonmaakwerkzaamheden en glasbewassing biedt het bedrijf nu ook andere diensten aan, zoals catering, tuinonderhoud, interne verhuizingen en klein technisch onderhoud. “Die verbreding is tevens een hele goede marketingtool richting onze klanten”, zegt Branderhorst. “Wij ontzorgen de klant optimaal, doordat de facility manager niet meer hoeft te schakelen met meerdere partijen. En dat levert meer op. Want wie herkent het niet: maandag is de glazenwasser geweest en de volgende dag staat de tuinman de stoep schoon te blazen, waardoor de ramen weer onder het stof zitten. Of bij een interne verhuizing is er niet gecommuniceerd met het schoonmaakbedrijf om de lege ruimten tussentijds schoon te maken. Wij stemmen dat soort zaken op elkaar af.” En dat genereert volgens Branderhorst weer nieuw werk. “Zo werden we gevraagd om de schoonmaak te doen op een luxe vakantiepark, omdat dat niet goed liep.

Inmiddels doen we ook het groenonderhoud, bemensen we de receptie en verzorgen we de catering. Binnenkort wordt een nieuw park geopend in de buurt van Amsterdam, en daar willen ze ons bij hebben. Dat is natuurlijk hartstikke mooi.”

Krappe arbeidsmarkt

Voor al dat werk zijn echter wel voldoende mensen nodig. Hoe slaagt Branderhorst erin om voldoende werknemers te vinden in deze krappe arbeidsmarkt? “Wij zijn heel actief om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden. Dat doen wij in samenwerking met de Normaalste Zaak, het platform van VNO-NCW. Ik denk dat veertig procent van onze medewerkers wel iets van een rugzakje heeft. In tijden van hoogconjunctuur is dit een interessante doelgroep om nieuw personeel te werven. Vooral omdat het werk dat wij bieden – bijvoorbeeld in de schoonmaak en groenvoorziening – erg laagdrempelig is.” Branderhorst waardeert het dat OSB samen met de catering en beveiliging het Dienstenpact heeft gevormd. “Het zou goed zijn als de cao’s van de diverse branches geharmoniseerd worden. Want dat is wel iets waar wij in de praktijk tegenaan lopen. Er liggen veel kansen voor schoonmaakbedrijven om zich te gaan verbreden. Daarom is het mooi dat OSB daarop inspeelt en de samenwerking met andere sectoren verkent.”

Naar begin