Archief Inhoudsopgave

Actueel

Maarten van Driel, klantmanager Gom Hospitality

Zie hotelschoonmaak als een investering

Regelmatig circuleren in de media verhalen over misstanden in de hotel­schoonmaak. Vier jaar geleden maakte Gom de bewuste keuze om in de hotelschoonmaak actief te worden. De belangrijkste reden: om te laten zien dat het anders én beter kan. “Goede schoonmaak genereert meer inkomsten voor je hotel.”

Lees meer

In mei vorig jaar concludeerde de Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken dat er in de schoonmaaksector ‘structurele misstanden op het gebied van eerlijke en veilige werkomstandigheden’ bestaan. Ook Maarten van Driel, klantmanager bij Gom Hospitality, kent de verhalen uit de media. “Laten we vooropstellen dat bij veruit het grootste deel van de bedrijven zaken wel goed geregeld zijn. Dat neemt niet weg dat er dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen. Mensen worden betaald per kamer, in plaats van per uur. Ze zijn gedwongen om wel dertig kamers per dag te doen, wat echt niet normaal is. En als dat dan niet lukt, dan moeten ze het overwerk in eigen tijd doen.” Bij recente invallen van de Inspectie SZW bleek bovendien dat er illegalen aan het werk waren, vertelt Van Driel. “Er werd zwart uitbetaald en de Arbeidstijdenwet werd met voeten getreden. Dat is gewoon pure uitbuiting. En het is bovendien bijzonder schadelijk voor het imago van de bonafide bedrijven binnen onze sector.”

Kwaliteit leveren

Toen Gom Hospitality in 2016 in de hotelschoonmaak begon, waren het juist die misstanden waar Gom zich duidelijk tegen wilde afzetten. 

Van Driel: “Het was voor ons een bewuste keuze om te laten zien dat het ook anders kan. Twee grote hotelketens – Accor en NH-hotels – geloofden in onze aanpak en zijn toen ingestapt. Dat heeft ons een flinke boost gegeven.” In ruim drie jaar wist Gom van nul naar twintig hotels te groeien, zegt Van Driel. “Groei is voor ons niet het belangrijkste uitgangspunt. We gaan niet kost wat kost een overeenkomst met een opdrachtgever aan. Als hotels er slechts op uit zijn om de prijs te drukken en je weet dat je daardoor in problemen komt, dan zeggen wij ‘nee’. We willen kwaliteit leveren en ervoor zorgen dat onze schoonmaakmedewerkers onder normale omstandigheden hun werk kunnen doen. Dus gaan we op zoek naar opdrachtgevers die net als wij gezonde afspraken willen maken.” Hij merkt dat opdrachtgevers door de berichten over misstanden steeds vaker kritisch doorvragen. “Dan krijgen wij de vraag: ‘hoe borgen jullie goede arbeidsomstandigheden?’. Ons antwoord is dan: ‘wij garanderen dat’. We geven vervolgens aan dat we de Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben ondertekend, het OSB-Keurmerk bezitten, niet met onderaannemers werken en de cao netjes toepassen. En uitzendkrachten die voor ons werken, worden altijd door een objectleider van Gom aangestuurd. Verder zijn onze HR-processen zo ingericht dat er alarmbellen gaan rinkelen als er dingen niet gaan zoals ze horen te gaan.”

Kijk kritisch naar de partij waarmee je in zee gaat

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De nieuwe aanpak van Gom bleef niet onopgemerkt, vertelt Van Driel. “In 2019 wonnen we de Golden Service Award met het team van NH Amsterdam Schiphol Airport. En vorig jaar kregen we ook de Best Practice Award over 2018 uitgereikt van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor onze samenwerking met het Ibis-hotel in Haarlem. In het juryrapport stond dat wij ‘arbeidsomstandigheden creëren die haaks staan op de misstanden in de hotelsector’.

Uiteraard heeft ook dit hotel de Code ondertekend.” Volgens Van Driel – die ook deel uitmaakt van het platform hotel van OSB – zou het goed zijn als de Code in de hotelwereld breder ondertekend zou worden. “Ik zou een oproep willen doen aan hoteliers om schoonmaak te zien als een investering en niet als een vervelende kostenpost. Goede schoonmaak draagt bij aan de tevredenheid van je gasten, zorgt voor een groter aantal terugkerende gasten en genereert daarmee meer inkomsten. Kijk dus kritisch naar de partij waarmee je in zee gaat en laat je niet verleiden door te lage prijzen.”

Naar begin