Archief Inhoudsopgave

Aan tafel bij

Maurits Timmermans, algemeen directeur Augias Schoonmakers

Wie investeert in mensen, krijgt dat dubbel en dwars terug

“Het is eigenlijk heel simpel. Onze mensen zorgen ervoor dat wij als bedrijf kunnen bestaan”, zegt Maurits Timmermans, algemeen directeur van Augias Schoonmakers. “We zijn daarom trots op ze en ondersteunen ze op alle mogelijke manieren. Of dat nu om budgetcoaching, opleiding, werkgeluk of de samenwerking met de klant gaat. Aandacht is het sleutelwoord.”

Lees meer

Ruim 35 jaar geleden startte de vader van Maurits, Carl Timmermans, schoonmaakbedrijf Augias. Nadat zijn baan als wis- en scheikundeleraar kwam te vervallen, ontwikkelde hij een milieuvriendelijke zeep waarmee hij de boer op ging. Het bedrijf groeide gestaag en inmiddels staat zoon Maurits aan het roer. Met zo’n 150 medewerkers staat duurzaamheid nog steeds voorop in het familiebedrijf. Niet alleen in de manier van schoonmaken, maar ook in de omgang met medewerkers.

Duurzaamheid in de vezels

“We richten ons op duurzaam schoonmaken in de breedste zin van het woord. Onze keuze in middelen en materialen is duurzaam. We hebben zonnepanelen op ons dak, gebruiken gerecycled toiletpapier en handdoekjes, dragen milieuvriendelijke werkkleding, rijden in duurzame auto’s en werken met Ecolabel-­zeepproducten. Aandacht voor onze omgeving zit sinds de start van het bedrijf in onze vezels”, vertelt Timmermans. “Maar we gaan daarnaast ook duurzaam met onze medewerkers om.

Ons ziekteverzuim is, met 1,7 procent, laag in vergelijking met het branchegemiddelde van 5,6 procent. En onze dienstverbanden zijn lang. Sommige medewerkers werken zelfs al langer dan dertig jaar bij ons!”

Voelbare waardering

We streven naar continuïteit, aldus Timmermans. “Niemand heeft baat bij een continue wisseling van het personeel. Wij niet, maar onze klanten ook niet. Geen enkele opdrachtgever wil iedere dag een andere schoonmaker over de vloer. Vandaar dat we een programma hebben dat ‘Investeren in het geluk van onze mensen’ heet. Daarmee kijken we structureel naar de ‘softe aspecten’ van het werk zoals taalgebruik, beloning en reisafstand. We zoeken een werkplek die dicht bij het woonadres van een medewerker is en beoordelen in nieuwe relaties altijd goed of de werkopdracht reëel is voor het aantal uur dat ervoor staat. We hebben bewust minder mensen per manager, zodat we meer aandacht kunnen geven en weten wat er speelt. We spreken elkaar op een positieve manier aan en belonen wanneer iets goed gaat. De waardering moet voelbaar zijn.”

Onze waardering voor mede­werkers moet voelbaar zijn

Ontbijt en avondeten missen

Ons doel is een ‘spreek af, spreek aan en spreek uit-cultuur’ te kweken, vertelt Timmermans. “We willen met elkaar beter worden en ervoor zorgen dat iedereen met plezier naar het werk gaat. Ook de opdrachtgevers waar onze schoonmakers werkzaam zijn, spelen daar een belangrijke rol in. Neem bijvoorbeeld de werktijden. We zijn gewend schoonmakers weg te zetten aan de randen van de dag. Maar waarom zou een schoonmaker het ontbijt en avondeten met zijn gezin moeten missen omdat hij of zij op die tijden moet schoonmaken? Hoe kun je wennen aan het werkende leven als je in de avond- of vroege ochtenduren in een leeg gebouw werkt? Het creëert een situatie waarin er geen contact is tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en er geen verbinding kan ontstaan. En dat terwijl contact juist zo belangrijk is. Het zorgt voor nuance en onderling begrip. Waar mogelijk proberen we daarom normale werktijden af te spreken met opdracht­gevers. Het resultaat? Een zichtbare schoonmaker die met plezier onderdeel uitmaakt van de organisatie.”

Traineeship voor statushouders

Het menselijke aspect speelt een grote rol bij Augias Schoonmakers. Vandaar dat Timmermans samen met de gemeente Zeist en de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug in november 2019 een project is gestart om statushouders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. “Ik ben ervan overtuigd dat je het terugkrijgt wanneer je investeert in mensen. We hebben daarom een traineeship opgezet waarbij mensen aan de slag gaan als schoonmaker en tegelijkertijd betaald een scholingstraject volgen. Ze krijgen een modulaire Nederlandse taalcursus, leren de Nederlandse historie en ondervinden wat ons arbeidsethos inhoudt. Daarnaast krijgen ze in samenwerking met externe partijen ook les in financiën en digitale vaardigheden. Als het traineeship afgerond is, wordt er in Zeist een banenmarkt georganiseerd waarbij de trainees met certificaten en werkervaring de arbeidsmarkt op kunnen. We bieden toekomstperspectief en dat zorgt over het algemeen voor trouwe medewerkers. Maar stroomt iemand uit dan is dat ook prima. We zien liever de juiste mensen op de juiste plek. Alleen dan kun je echt gelukkig zijn in je werk.”

Naar begin