Archief Inhoudsopgave

Aan tafel bij

Tim de Jong, mededirecteur SMB Willems

Er is meer in het leven dan winst maken

Sociale innovatie is voor SMB Willems geen holle frase. Bij het Arnhemse schoonmaakbedrijf staat de medewerker centraal, aldus mededirecteur Tim de Jong. “Betrokkenheid bij onze medewerkers is de sleutel van ons succes. Als je investeert in mensen, investeer je in kwaliteit.”

Lees meer

Ruim tien jaar is Tim de Jong nu directeur van SMB Willems. Het schoonmaak­bedrijf werd zesenveertig jaar geleden opgericht door zijn schoonvader, die letterlijk met een ladder en emmer begon. “SMB Willems is een echt familiebedrijf”, zegt De Jong. “Mijn vrouw, schoonouders en ik vormen de directie.” Twaalf jaar geleden leerde Tim zijn vrouw kennen. Op dat moment werkte hij nog als projectmanager van huisvestingstrajecten. “Ik was toe aan een andere baan, want ik was het dagelijkse filerijden zat. Mijn vrouw zei toen: ‘Zou je niet bij ons willen komen werken?’ De rest is geschiedenis.”

Investeren in werknemers

Op dat moment, rond 2006, was SMB Willems een bedrijf met honderd medewerkers. “Een mooi bedrijf, met een laag ziekteverzuim en zeer tevreden klanten. Maar ik vond het jammer dat je zo goed draait en toch relatief klein bent. Reden genoeg om het bedrijf verder uit te bouwen.” Dat lukte: inmiddels telt SMB Willems vijfhonderd medewerkers. “Ondanks die groei zijn wij nog steeds een compacte organisatie. We kennen en helpen elkaar, wat leidt tot een prettige werksfeer en lange dienstverbanden.”

Maar die groei is er niet gekomen ondanks de medewerkers, maar dankzij de medewerkers, benadrukt De Jong. “Sociale innovatie betekent voor mij dat je investeert in je werknemers. Dat je met goed materiaal en goede schoonmaakproducten werkt. Dat je door opleidingen doorgroeimogelijk­heden biedt. Maar vooral ook dat je in medewerkers investeert door voortdurend waardering voor hun werk te tonen.”

Daarnaast zijn onze leidinggevenden speciaal getraind om met deze doelgroep om te gaan.” Voor opdrachtgevers biedt het concept de mogelijkheid om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam te plaatsen. “Verder bieden wij opdrachtgevers binnen dit concept de mogelijkheid om een deel van de winst aan een goed doel te besteden. Natuurlijk moet het wel rendabel blijven, maar er is meer in het leven dan alleen maar winst maken.”

Voetbalclub Vitesse

Door het unieke sociale beleid wist SMB Willems twee jaar geleden de aanbesteding van de gemeente Nijmegen te winnen voor het onderhoud van de dienstpanden, parkeergarages, parkeerautomaten en fietsen­stallingen. De Jong: “De mensen die voorheen in dienst waren van het gemeentelijke SW-bedrijf, zijn nu via ons gedetacheerd. Dat is een mooie formule, want wij hebben de expertise in huis
voor een goede begeleiding. SW-bedrijven moeten niet zelf voor schoonmaakbedrijf gaan spelen, dat werkt gewoon niet.”

Ook voetbalclub Vitesse koos vanwege het concept ‘Kansen die tellen’ voor SMB Willems. De Jong: “Twee vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt, Mandy en Linda, verzorgen de schoonmaakdienstverlening op trainingsaccommodatie Papendal. Dat is toch hartstikke mooi!” Alle activiteiten op het terrein van inclusief ondernemen leverden SMB Willems de hoogste trede op in de Prestatieladder Socialer Onder­nemen (PSO). “Dat is voor ons een waardering voor onze inzet in de afgelopen zesenveertig jaar.”

Er zijn veel pareltjes in onze branche

Sleutel tot succes

Die betrokkenheid is volgens
De Jong de sleutel tot het succes van SMB Willems. “Investeren in mensen betekent uiteindelijk dat je een hogere kwaliteit kunt bieden en de klanttevredenheid toeneemt.”

Dat investeren vraagt meer dan een regelmatig schouderklopje, een cadeautje met Sinterklaas of een gezellige kerstborrel, stelt De Jong. “Het betekent dat je altijd voor ze klaar staat. Een aantal van onze mensen kampt bijvoorbeeld met schulden,  >>
ze zijn slachtoffer geworden van slechte financiële producten. Dan steken wij een helpende hand toe.”

Wet banenafspraak

De maatschappelijke betrokkenheid blijkt eveneens uit het feit dat SMB Willems al lang werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Jong: “Twintig procent van onze medewerkers komt uit die doelgroep. Het geeft veel voldoening om hen een reguliere arbeidsplaats te kunnen bieden.” SMB Willems ontwikkelde daarvoor een eigen concept, onder de naam ‘Kansen die tellen’. “Dat betekent dat wij mensen die onder de Participatiewet vallen, intensief begeleiden. Ze hebben allemaal een andere medewerker als buddy.

Bio

Tim de Jong studeerde bouwkunde, met als specialisatie management & organisatie.
Na zijn studie ging hij werken als bouwprojectmanager en huisvestingsadviseur. Ruim tien jaar geleden maakte hij de overstap naar SMB Willems, waar hij mededirecteur is


Zijn bedrijf is zeker niet het enige bedrijf in de branche dat sociaal en maatschappelijk ondernemen hoog in het vaandeel heeft, weet De Jong. “Er zijn veel pareltjes in de branche. En natuurlijk zijn er nog steeds partijen die buiten de lijntjes kleuren, die aangepakt moeten worden. Maar voor het overgrote deel zijn het mooie en goed georganiseerde bedrijven. We hebben bovendien een prachtige nieuwe cao, die dit keer gelukkig op een constructieve wijze tot stand is gekomen. Een compliment voor OSB en alle betrokkenen.”

Naar begin