Archief Inhoudsopgave

OSB nieuws

OSB-Keurmerk bestaat vijf jaar

Het Keurmerk zorgt voor een steeds hogere schoonmaakkwaliteit

In januari 2018 bestaat het OSB-Keurmerk vijf jaar. Als lid van de OSB-stuurgroep is Mark Mommers al vanaf het eerste uur betrokken bij het Keurmerk. Hoe kijkt hij terug op de afgelopen vijf jaar? En wat is de waarde van het Keurmerk voor zijn klanten?

Lees meer

“In 2011 ben ik toegetreden tot de OSB-stuurgroep”, vertelt Mark Mommers, directeur van Mommers Schoonmaak. “Die stuurgroep heeft vorm en inhoud gegeven aan het Keurmerk en de invoering ervan begeleid.” Het besef dat er een Keurmerk moest komen ontstond zo rond 2010, aldus Mommers. “De branche werd geplaagd door stakingen. Goede en slechte bedrijven werden ten onrechte over een kam geschoren. Daarom wilden we ons als OSB-leden onder­scheiden als dé kwaliteitspartij in de markt. Net als autobe­drijven dat met het BOVAG­-keurmerk hadden gedaan.”

Schoonmaakspecifieke eisen

“Binnen de stuurgroep was er overeenstemming dat het Keurmerk echt iets moest gaan voorstellen. We wilden een kwaliteitsstandaard neerzetten”, vertelt Mommers. “Er kwam een Keurmerk dat uit drie onderde­len bestond. Allereerst de NEN 4400-1 norm die de Stichting Normering Arbeid heeft opgesteld. Daarnaast werd de Code Verantwoordelijk Marktgedrag deel van het Keurmerk. En als laatste werden er een aantal schoonmaakspecifieke eisen toegevoegd, zoals de meting van de kwaliteit van schoonmaak­werk, toetsing van de cao en het hebben van de juiste verzekeringen.”

Maar niet alle toenmalige OSB-leden waren blij met de invoe­ring van het verplichte Keurmerk, herinnert Mommers zich. “OSB wil alleen bedrijven vertegenwoordigen die zich committeren aan de rechten en plichten van het Keurmerk. We waren ervan overtuigd dat er een kwaliteitsstandaard moest komen om ons in de markt te kunnen onderscheiden.”

Eigen kwaliteitsinspecteurs

Door het Keurmerk weten opdrachtgevers volgens Mommers dat er kwaliteit wordt geleverd. “Het is niet zo dat OSB-bedrij­ven langskomen en de klant maar moet afwachten of het een beetje schoon is. De meting van kwaliteit is heel bewust een onderdeel van het Keurmerk. Als Mommers Schoonmaak hebben wij eigen kwaliteitsinspecteurs, die vier keer per jaar een kwaliteits­ronde bij onze opdrachtgevers lopen. Daarnaast houden we aan de hand van kpi’s bij wat de kwaliteit van onze schoonmaak is. Om zo onszelf constant te verbeteren en daardoor een steeds hogere schoonmaakkwaliteit te kunnen leveren.”

Minder financiële risico’s

Maar ook voor opdrachtgevers heeft het Keurmerk volgens Mommers een grote meerwaarde. “Ze weten dat ze te ma­ken hebben met een betrouw­bare partij. Als opdrachtgever loop je de kans om aansprake­lijk gesteld te worden als een schoonmaak- of glazenwassers­bedrijf geen belasting betaalt of sociale premies afdraagt. Om dat risico uit te slui­ten, controleren onafhankelijke inspectie-instellingen alle OSB-leden periodiek, op die afdrach­ten. En ook of hun werknemers over de juiste identiteitspapieren beschikken. Opdrachtgevers lopen door het Keurmerk dus minder financiële risico’s.”

Met tevredenheid kijkt Mommers terug op de afgelopen vijf jaar dat het Keurmerk nu bestaat. “Maar we moeten realis­tisch zijn: de BOVAG Garantie bestaat al tientallen jaren. Wij staan nog aan het begin. Als het gaat om aanbestedingen, dan is het Keurmerk meestal wel bekend. Maar veel mkb-­ondernemers kennen het nog niet. Wellicht kunnen we samen met MKB-Nederland optrekken om die bekendheid te vergroten. En ook inhoudelijk moet het onze ambitie zijn om het Keurmerk in de komende jaren verder te versterken. Om er daarmee voor te zorgen dat de leden van OSB de absolute kwa­liteitspartij zijn en blijven.”

Opdrachtgever Bos Nieuwerkerk BV

Martine Goedegebuure: “Als bedrijf maken wij schoorstenen voor de industrie, van tien tot tachtig meter groot. We doen ook alle werkzaamheden die daarbij komen kijken, zoals het leidingwerk, de fundering en het aanbrengen van geluidsdempers. In de schoorstenenbouw is kwaliteit ontzettend belangrijk, wij moeten aan diverse certificeringseisen voldoen. Omdat kwaliteit voor ons vanzelfsprekend is, verwachten wij dat ook van bedrijven waar wij zaken mee doen. Vandaar onze keuze voor Mommers Schoonmaak. Ze houden bij ons het kantoor, de kleedruimtes en de kantine schoon. Door het OSB-Keurmerk weten wij dat we met een bonafide en kwalitatief goed bedrijf te maken hebben. Het geeft ons de garantie dat niet ineens de Belastingdienst op de stoep staat met een navordering. En we weten dat er een goede cao is en er veilig gewerkt wordt. Dat vinden wij niet alleen belangrijk voor onze eigen medewerkers, maar óók voor diegenen die ervoor zorgen dat hier altijd alles netjes en schoon is.”


Naar begin