Archief Inhoudsopgave

Aan tafel bij

Frans Koenders, directeur Koenders Multi Care

Wij kiezen heel bewust voor kwaliteit

Koenders Multi Care is een bijzonder bedrijf, dat naast reguliere schoonmaak ook hulp bij calamiteiten biedt. Een bedrijf dat investeert in kwaliteit én in zijn medewerkers.
“Wij doen niet mee aan de race to the bottom.”

Lees meer

Dertig jaar werkt Frans Koenders inmiddels bij ‘zijn’ schoonmaakbedrijf. Samen met zijn zus Ivonne vormt hij de directie, zo vertelt hij. “Koenders Multi Care is een echt familiebedrijf dat in 1965 door mijn ouders is opgericht. We hebben nu twee vestigingen, één in Nederland en één in België, met in totaal 70 medewerkers. Die hebben we allemaal in vaste dienst, omdat we het belangrijk vinden dat onze klanten vaste gezichten zien.” Frans zelf kwam op zijn twintigste in het bedrijf. “Ik wilde iets anders doen dan de schoonmaak. Mijn pa had net een schildersbedrijf overgenomen en dus ben ik mijn schildersvakdiploma gaan halen. Zo maakte ik toch mijn entree bij Koenders Multi Care. En dat is inmiddels alweer 30 jaar geleden.”

Reiniging na brand

Het bedrijf heet niet voor niets ‘Koenders Multi Care’. Want behalve voor schoonmaak, kunnen klanten bij het bedrijf tevens terecht voor glasbewas­sing, tuinonderhoud, schilderwerk, gevelreiniging en calamiteitenreiniging. Vooral die laatste poot is bijzonder, vertelt Frans. “Zeker niet elk schoonmaakbedrijf biedt calamiteitenreiniging. Maar wij zijn al sinds begin jaren tachtig bezig met de reiniging na brand-, roet- en waterschade. Indertijd werd mijn zus door mijn vader een keer meegenomen naar een OSB-bijeenkomst over reconditionering. Daar zijn wij toen als een van de eersten ingestapt.”

Koenders Multi Care heeft naast een landelijke certificering voor het reconditioneren en reinigen van huizen, tevens die erkenning voor fabrieksgebouwen, montagehallen en machines. “Onze medewerkers komen wanneer het nodig is”, zegt Frans gedecideerd. “Wij zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar via onze wachtdienst. Sinds de oprichting zijn wij al lid van de stichting SALVAGE. Medewerkers van die stichting bieden eerste hulp na brand en vangen de getroffenen op. Die hulpverleners doen buitengewoon goed werk.”

Want, zo weet Frans uit ervaring, de impact van een brand is groot. “Mensen zijn vaak flink van de kaart en soms buitengewoon emotioneel. Dat vraagt van onze medewerkers de nodige tact om daarmee om te gaan, zeker als er dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Daar selecteren en trainen wij onze mensen dan ook op.”

Blij met werk dat wij doen

“Het mooie van dit werk is dat je echt iets voor mensen kunt bete­kenen”, vervolgt Frans. “Zo was er onlangs brand in een bejaardentehuis en zaten tien woningen helemaal onder het roet. Wij hebben toen ons best gedaan om het zo snel mogelijk op te leveren, zodat de bejaarden weer snel naar hun woning konden. Zoiets geeft veel voldoening.” Maar uiteraard moeten zijn medewerkers soms ook naar minder leuke klussen toe, vertelt hij: “Wij worden ook gebeld als er een slachtoffer van een schietpartij is. Of als iemand na zeven dagen dood in zijn woning wordt gevonden. Maar je merkt dan toch dat nabestaanden erg blij zijn met het werk dat wij doen.

Kennis wordt gewaardeerd

Dit jaar bestaat Koenders Multi Care 52 jaar. Hoe verklaart Frans het succes van zijn bedrijf? “Voor ons is de persoonlijke binding met onze klanten heel belang­rijk. Als directeuren zijn wij heel benaderbaar, we zitten niet in een ivoren toren. We laten geregeld ons gezicht op de werkvloer zien en in het geval van calamiteiten brengen wij zelf de offertes uit. Daarnaast staan we voor kwaliteit: er wordt altijd gedaan wat is afgesproken. Het komt maar zelden voor dat wij niet door een VSR-controle komen.” Om die kwaliteit te kunnen bieden, zijn gemotiveerde werknemers onontbeerlijk, meent Frans: “We zien ons personeel echt niet alleen op de kerstborrel. We zijn regelmatig op locatie. En bij een ISO-audit ga ik altijd zelf mee. Dat wordt altijd gewaardeerd, omdat medewer­kers zich dan gesteund voelen.” Maar kwaliteit vraagt eveneens om goed opgeleide medewerkers, weet Frans uit ervaring. “Iedereen die in de calamiteitendienst zit, heeft een opleiding brand- en roetreiniging gevolgd. Maar onze medewerkers hebben tal van andere opleidingen gedaan, zoals hogedruk spuitwerk, de opleiding microvezel of asbestherkenning. Je ziet in de praktijk dat je daarmee een meerwaarde biedt. Als iemand van ons na een brand een vloertje van vijftig jaar oud ziet liggen, dan weet hij dat er misschien asbest inzit. Die kennis wordt door de klant gewaardeerd.”

Keuze voor kwaliteit

Die keuze voor kwaliteit heeft volgens Frans wel een keerzijde. “Bij aanbestedingen speelt de prijs vaak een grote rol en dan vallen we weleens buiten de boot. Want wij zijn wel wat duurder dan bedrijven die het niet zo nauw nemen. Maar die keuze voor kwaliteit is een heel bewuste. Vandaar dat wij voor het OSB-lidmaatschap hebben gekozen. Want wij doen niet mee aan de race to the bottom.”

Naar begin