Archief Inhoudsopgave

Innovatie in de branche

Andreas Post, directeur van Post Cleaning

“Innovatie kost geen geld, het levert geld op”

Innovatie is de levensader van elk bedrijf. Ook in de schoonmaak en glasbewassing worden voortdurend innovatieve oplossingen bedacht. In dit nummer van OSBInzicht starten we een nieuwe reeks van artikelen over innovatieve bedrijven uit de branche. Als eerste in de serie: Post Cleaning uit Drachten.

Lees meer

“Zesendertig jaar geleden ben ik voor mijzelf begonnen in de schoonmaakbranche”, vertelt directeur Post. “Inmiddels telt ons bedrijf 235 enthousiaste medewerkers. Post Cleaning is een echt familiebedrijf, het ‘wij-gevoel’ is sterk ontwikkeld. Het verloop onder het personeel is laag en ziekteverzuim komt nauwelijks voor. Het tekent de betrokkenheid van de werknemers bij Post Cleaning én bij haar klanten.”

Specialistische reiniging

Het grootste deel van de medewerkers is actief in de interieurschoonmaak, vertelt Post. “Maar we hebben ook een tak voor specialistische reiniging die drijft op innovatie. Door te innoveren blijf je vooroplopen in de markt en daarmee is het een investering in de toekomst van je bedrijf.” Post ziet zichzelf dan ook meer als uitvinder, dan als schoonmaakondernemer. Voor hem is het een uitdaging om met de klant mee te denken over innovatieve oplossingen. “Ik werd ooit benaderd door een grote wasserij uit Heerenveen. Die had last van schimmels in de lakens, nadat die gewassen waren. Dertig procent van het wasgoed werd daardoor afgekeurd.” Post wist het probleem te achterhalen: het wasgoed ging na het wassen over een lopende band en daar ontstonden de schimmels. “Wij hebben toen een installatie gemaakt die de lopende band besproeit. Door deze simpele aanpassing verdween het probleem.”

Vette specerijen

Eén van de grootste specerijenfabrikanten ter wereld, J.S. Polak Koninklijke Specerijenmaalderij uit Steenwijk, is ook klant bij Post Cleaning. “In verschillende fabrieken worden kruiden gemengd voor bakkerijen en specerijen voor vlees en vis. Die producten gaan de hele wereld over. Er wordt ook veel geëxporteerd naar islamitische landen waar halal­bereiding belangrijk is”, vertelt Post. “In de fabriek zitten grote mengvaten en drooginstallaties van zeven meter hoog, waarin mengschoepen ronddraaien. Sommige specerijen geven veel kleurstof of vet af. Om aan een halalkeurmerk te voldoen, moeten de mengvaten regelmatig worden schoongemaakt.” Voorheen gebeurde dat volgens Post met een poederachtig schoonmaakproduct. “Dat werkte niet optimaal. Aan ons is toen gevraagd hoe we de schoonmaak efficiënter konden maken.” De oplossing bleek het gebruik van een schuimmiddel. Post: “Schuim hecht zich namelijk aan alle onderdelen van de mengmachine en heeft een langere werkzame kracht, waardoor het echt schoon wordt. Inmiddels maken we daar nu alle productieafdelingen periodiek schoon en worden wij daarnaast ook betrokken bij de inrichting van een nieuwe productiehal.”

De schoonmaak is nu drie dagen werk, in plaats van drie weken

Flinke besparing

Ook voor waterbedrijf Vitens ontwikkelde Post Cleaning een fraaie innovatie. Post: “Op de locatie Spannenburg heeft Vitens grote reactoren staan voor de waterzuivering. Die reactoren zijn zo’n vijftien meter hoog en drie meter in doorsnee. Daarmee worden de laatste kalk- en ijzerdeeltjes uit het opgepompte water gehaald. Bij dat proces zet er zich kalk af op de wand van de reactoren, eigenlijk net als bij een fluitketel.” Die kalk vormt vervolgens een dikke laag die jaarlijks moet worden verwijderd, legt Post uit. “Voorheen bikten we die kalk er met de hand af. Dat was zwaar fysiek werk en de reactor was dan drie weken uit de roulatie.” Nu worden de reactorvaten schoongemaakt met een ronddraaiend, pulserend systeem. “Er draaien spuitkoppen rond die onder zeer hoge druk water op de kalk spuiten. Daardoor breekt de kalk en kunnen we die er vervolgens uitscheppen.” De vinding bespaart Vitens veel geld, aldus Post.

“De schoonmaak van de reactoren is nu drie dagen werk, in plaats van drie weken. Bovendien wordt de coating niet meer beschadigd, waardoor er geen herstelkosten zijn. Al met al besparen we dus veel op de arbeidstijd en bespaart Vitens op de jaarlijkse kosten voor het totaalonderhoud.” Maar is hij dan ook niet een beetje dief van de eigen portemonnee als hij nu minder manuren kan declareren? “Nee, in het geheel niet”, zegt Post. “Vitens was zo blij met deze oplossing dat we nu naast de locatie-Spannenburg, ook op nog vijf andere locaties de totale schoonmaak doen. Vorig jaar zijn we zelfs door Vitens aanbevolen bij een groot waterbedrijf in Denemarken, dat met hetzelfde kalkprobleem kampt. Het kóst ons dus geen geld, het levert geld op!” Hij kan andere mkb-bedrijven van harte aanbevelen om in te zetten op innovatie. “Als je je alleen richt op ureninkoop, ben je kwetsbaar. Door mee te denken over innovatieve oplossingen krijg je een andere binding met de klant. Bovendien: in de specialistische reiniging zijn de prijzen beter. Dus daar valt ook nog eens een voordeel te behalen!”

Naar begin