Archief Inhoudsopgave

Aan tafel bij

Isolde Huijbregts, Toekomst Schoonmaakbedrijven

“We willen onze medewerkers gezond en vitaal houden”

Persoonlijke aandacht, daar begint het volgens Isolde Huijbregts, directeur Mens & Organisatie bij Toekomst Schoonmaakbedrijven, allemaal mee. “Aandacht voor elkaar en voor de opdrachtgever. Het is belangrijk elkaar echt te zien. Vandaar dat ik regelmatig een dag meedraai op de werkvloer.” Een ontmoeting met een gedreven directeur van een bedrijf dat veel aandacht besteedt aan de gezondheid en vitaliteit van zijn medewerkers.

Lees meer

Bijna tachtig jaar geleden, in 1940, werd Toekomst Schoonmaakbedrijven opgericht met een investering van 250 gulden, een zinken emmer en een ladder. Met de handkar liep Frans Wittens van Den Bosch naar Kerkdriel om glazen te wassen. “Sindsdien is er veel veranderd”, vertelt Huijbregts. “Zoon René nam in 1985 het roer over en verhuisde het bedrijf naar Schijndel. We zijn gestaag gegroeid, hebben de crisis doorstaan en behalen jaar na jaar onze ambitieuze doelstellingen. Inmiddels is Toekomst Schoonmaakbedrijven met ruim 450 betrokken werknemers één van de grootste werkgevers van Schijndel.”

Regio Noord-Brabant

Interieurverzorging is de belangrijkste tak van het Noord-Brabantse bedrijf, naast diensten als glazenwassen, vloeronderhoud en trappenhuisreiniging. “Van DHL, Vanderlande Industries en Evoluon tot conferentiecentra, woningcorporaties en grote scholengemeenschappen. We zijn trots op ons gevarieerde klantenbestand”, aldus Huijbregts. “De regio is de gemene deler in onze portefeuille en dat is een bewuste keuze. We kiezen ervoor dicht bij onze opdrachtgevers én onze mensen te zijn. Onze slogan is niet voor niets: ‘Een familiebedrijf waar persoonlijke aandacht altijd voorop staat’.”

Samen met onze medewerkers vormen we één grote familie, legt Huijbregts uit. “De lijntjes zijn kort en iedereen heeft een vast aanspreekpunt waar je naartoe kunt met vragen of opmerkingen. We zijn groot genoeg om mogelijkheden te bieden en klein genoeg om maatwerk te bieden. En daar gaan we ver in. We proberen het onze medewerkers echt naar de zin te maken. Met kleine attenties, aandacht voor verjaardagen en leuke bijeenkomsten laten we zien dat we aandacht hebben voor onze medewerkers en dat we ze waarderen.”

De werkvloer op

Daarnaast gaan Huijbregts en haar collega-directeuren regel­matig de werkvloer op. “Ik probeer eens per twee maanden mee te werken op een project. Niet om aanwijzingen te geven, ik ben immers geen schoonmaakexpert”, lacht Huijbregts. “Nee, zij mogen mij leidinggeven en ik leer ondertussen veel over wat onze medewerkers ervaren, hoe het met ze gaat en hoe opdrachtgevers met ons personeel omgaan. Leuk en leerzaam om te doen en het wordt enorm gewaardeerd. Ik krijg nu zelfs regelmatig de vraag of ik een dag met iemand mee wil lopen.”

De waardering van medewerkers blijkt ook uit het werktevredenheidsonderzoek dat Toekomst Schoonmaakbedrijven jaarlijks uitvoert. “Het onderzoek is voor ons ieder jaar een belangrijke peilstok: hoe doen we het als werkgever? Gelukkig zijn de reacties ook nu weer lovend. 94 procent van onze medewerkers is trots op zijn werk en we krijgen gemiddeld een 8,2 als werkgever. Dat is een prachtig cijfer. Maar het wil niet zeggen dat we achterover kunnen leunen. Het kan altijd beter. Is het misschien leuk een club op te richten voor de medewerkers die langer dan 10 jaar in dienst zijn? Of moeten we misschien meer inzetten op een nieuw introductieprogramma? De marges zijn klein en dit jaar investeren we vooral in onze wervingscampagne, maar we blijven altijd goed kijken naar de behoeften van onze medewerkers.”

Isolde Huijbregts

Na een start in het bank- en verzekeringswezen, rolde Huijbregts het P&O-vak in. Jarenlang had ze een eigen coachingpraktijk, tot ze ruim zeven jaar geleden besloot weer zelf onderdeel van een organisatie uit te gaan maken. Huijbregts kwam in de schoonmaakbranche terecht, waar ze inmiddels verknocht is geraakt aan de hectiek,
het snelle schakelen en het mensenwerk.


Mensen uitwisselen

Zo is duurzame inzetbaarheid ook een belangrijk onderwerp bij Toekomst Schoonmaakbedrijven. Huijbregts: “We willen onze medewerkers graag gezond en vitaal aan het werk houden. Vandaar dat er volop aandacht is voor ergonomie tijdens het dagelijkse werk, of hulpmiddelen, zoals een wringapparaat. Daarnaast zijn we ook een uitwisselingsprogramma gestart met collega-cateringbedrijf Hutten. Een fulltime schoonmaakbaan is bij één opdrachtgever moeilijk te realiseren, maar de werktijden in de catering sluiten vaak mooi aan. Vandaar dat we over en weer mensen uitgewisseld hebben die extra ervaring op wilden doen. Het biedt  ontwikkelingsmogelijkheden én werkplezier. Bang dat medewerkers overstappen naar de catering zijn we niet. Het gaat ons er vooral om dat onze mensen doen waar ze zich goed bij voelen. Onze kernwaarden zijn oprecht, dienstbaar, avontuurlijk en zelf­bewust. En die vormen ook echt de rode draad door ons bedrijf.”

Naar begin